Zilele trecute am văzut un documentar despre presiunea pe care piața de retail o pune în industria alimentară, pentru a obține produse din ce în ce mai ieftine. Bazat pe argumentul că prețul este setat de către clienți, majoritatea lanțurilor de supermarket s-au angrenat într-o bătălie asupra prețurilor. Deși nu se arată nimeni câștigător momentan, cu siguranță putem întrevedea învinșii.
Cursa spre declin
În retail, marketingul obișnuia să fie foarte simplu, cu 2 variabile care determinau strategia: prețul și calitatea.
Puteai merge fie pe un preț mic și o calitate scăzută, fie pe un preț mare cu o calitate crescută. Astfel știai ce îți trebuie și unde poți găsi ceea ce cauți, în limita bugetului pe care erai dispus să-l investești.
În zilele noastre, retailul aduce o gamă variată de produse la prețuri accesibile, pe o marjă de profit micșorată și, bineînțeles, nu lanțurile de magazine au scăzut marja, ci producătorii care trebuie să suporte costurile, prin calitatea oferită.
Asta înseamnă pentru consumator produse modificate genetic, de la plante până la carne. Spre exemplu, fermierii încearcă în prezent să obțină mai mulți pui de la porcine și cresc somoni în acvarii mult prea mici.
Cum s-a ajuns aici?
Am prevăzut greva fermierilor francezi și belgieni. Deși subvențiile europene pentru agricultură acoperă o mare parte din deficit, fermierii argumentează că un procent foarte mic din ceea ce plătește un consumator ajunge înapoi la ei.
Să luăm câteva aspecte în calcul. Este foarte periculos ca o firmă să se bazeze în totalitate pe venitul generat de clienții săi. Dacă e să fim realiști, exact acesta este cazul de față, unde producătorii livrează produse pe care este inscripționat brand-ul supermarketurilor.
În trecut, micii producători aveau clienți mici, precum magazinele de cartier, însă lanțurile de supermarketuri i-au închis, pentru că au putut oferi servicii și produse mai accesibile ca preț, iar cu un singur drum, în calitate de cumpărător, puteai să-ți achiziționezi tot ce ai nevoie pentru acasă.
Acum, producătorii lucrează cu mai puțini comercianți, care cumpără cantități mai mari. An după an, însă, lanțurile de magazine au renegociat preturile… în jos. În prezent, supermarketurile concurează doar la preț, iar ca rezultat producătorii au cel mai mult de suferit pentru că, în cel mai bun caz, reușesc să obțină un preț cu nu foarte mult mai mare decât ceea ce investesc.
Există o modalitate simplă de a schimba situația?
Prima întrebare care apare este în ce măsură consumatorii ar fi dispuși să plătească mai mult pentru legume, cărnuri și brânzeturi, dacă ar avea siguranța că se va îmbunătăți calitatea produselor?
Ați sesizat vreodată diferența de gust între roșiile din supermarket și cele cumpărate din piețele agroalimentare? (Citiți “Tomatoland: How Modern Industrial Agriculture Destroyed Our Most Alluring Fruit” de Barry Estabrook, dacă vrei să afli care este cauza acestui fenomen).
Pentru a ieși din această situație, producătorii ar putea urma 3 pași (care nu implică un preț mai scăzut):
Investiții în calitate
În final, e o schimbare benefică pentru fiecare dintre noi. În loc să se lucreze la eficientizarea producției, atenția ar trebui să se îndrepte spre creșterea calității produselor.
Să readucem calitatea pe rafturi! Uneori ne întrebăm dacă bunicii noștri ar aprecia pâinea pe care o consumăm în zilele noastre…
Diversificarea clienților
Dacă nu sunt multumiți de clienții pe care îi au, ar trebui să își găsească alții noi. Dacă numărul de clienți este mic, este cazul ca aceștia să încerce să își extindă colaborările, pentru a nu fi dependenți de veniturile provenite dintr-o singură sursă.
Investiții în alte canale
De ce nu abordează direct consumatorii? De asta există e-commerce! Totodată, se poate încerca o colaborare de tip win-win cu o firmă dispusă să ajute în această privință.
Pentru noi, răspunsul este evident: susținem prețurile crescute la produsele calitative și încurajăm producătorii care adoptă această strategie.