A sosit momentul să facem cu toții trecerea de la Google Analytics pe care îl cunoaștem, la Google Analytics 4 (GA4). Nu a fost un secret pentru nimeni că Google va renunța la Universal Analytics (UA) în favoarea mezinului său, GA4. Spus simplu, UA va fi inutilizabil din iulie 2023 și vom fi cu toții constrânși să folosim GA4. Evident, există multe diferențe între vechea și noua interfață Analytics. În acest articol, le vom pune în lumină pe cele mai importante și vom evidenția ceea ce ne oferă GA4.
Printre noutăți se numără faptul că GA4 nu mai stochează cookie-uri și nici nu mai colectează adrese IP. Având în vedere că viitorul ne rezervă din ce în ce mai puține cookie-uri, acest lucru reprezintă, evident, o importantă schimbare. Bineînțeles, asta nu este tot. GA4 aduce o gamă largă de funcții și indicatori noi! Cu toate acestea, vine în continuare cu destul de multe bug-uri, deoarece platforma dă senzația că se află încă în versiune beta.
Universal Analytics vs. Google Analytics 4
După cum am afirmat, cea mai mare schimbare ar fi pierderea cookie-urilor. UA depindea în mare măsură de cookie-urile proprii și ale terților pentru a urmări datele. Acest lucru a fost acum înlocuit în principal de machine learning. GA4 utilizează tehnologia AI pentru a umple golurile de date, ceea ce ne oferă, de asemenea, date predictive. Este dificil de spus dacă acest lucru se va dovedi util, dar sună promițător.
Încă de la introducerea GDPR, confidențialitatea digitală a devenit o chestiune de maximă importanță. Acest lucru are, bineînțeles, un impact asupra modului în care poți colecta date și urmări utilizatorii. Cu GA4, utilizatorii au mai mult control asupra modului în care datele lor sunt colectate, păstrate și utilizate. Aceștia sunt liberi să decidă dacă datele lor sunt folosite pentru publicitate personalizată. În plus, utilizatorii au posibilitatea de a trimite o cerere către Google pentru a șterge efectiv datele lor colectate în Analytics.
Interfața de raportare s-a schimbat complet. Există încă proprietăți, dar nu mai există vizualizări. Acum există fluxuri de date. În UA, trebuia să creați o proprietate pentru fiecare aplicație sau site web pe care doreați să îl urmăriți. GA4 a eliminat acest principiu. Acum puteți crea o singură proprietate și adăuga mai multe fluxuri de date, de exemplu, unul pentru aplicația ta, unul pentru site-ul tău web, unul pentru subdomeniul acestuia …
Bounce rate-ul a fost dezactivat. Înainte de a intra în panică: acesta este de fapt un lucru bun. Acum este înlocuit cu ceea ce se numește “rata de engagement”. Aceasta se concentrează pe calitatea sesiunii, care se bazează pe trei parametri. O sesiune este considerată valoroasă dacă 1) are ca rezultat o conversie, 2) durează mai mult de 10 secunde sau 3) există mai multe pagini vizualizate.
Tracking bazat pe evenimente
Deși colectarea de informații poate părea mai dificilă, datele vor fi mai rafinate, GA4 utilizând un model de date bazat pe evenimente pentru a urmări acțiunile utilizatorilor. Datele sunt acum colectate prin toate platformele; atât din aplicație, cât și de pe site. Acest lucru reduce golurile în materie de date și facilitează urmărirea parcursului clientului. Îmbinând semnalele Google unice și ID-urile utilizatorilor, urmărirea comportamentului este, în sfârșit, un întreg.
Deoarece Google folosește acum evenimente, modelul de urmărire este mai mult axat pe utilizator. UA era bazat pe sesiuni, ceea ce înseamnă că acțiunile predefinite erau considerate evenimente. Acum, orice interacțiune a utilizatorului este considerată un eveniment. Acest lucru vă permite să faceți o analiză mai aprofundată a userilor. Datele colectate nu mai sunt separate, ceea ce face mai ușoară analiza corectă a comportamentului oricărui utilizator. Ai opțiunea de a seta mai mulți parametri pentru fiecare eveniment. De exemplu, atunci când cineva descarcă un fișier, lucrul acesta nu înseamnă prea mult, nu-i așa? Cu toate acestea, devine relevant atunci când adaugi parametri precum locația, limba, pagina de pe care s-a efectuat descărcarea… Acum, toate acestea sunt posibile.
În timp ce UA urmărea doar click-urile, GA4 îți permite să mergi mult mai departe. Nici măcar nu mai ești legat de parametrii impliciți ai Google. Platforma îți permite să integrezi evenimente și parametri personalizați. Ceea ce dorești să implementezi depinde în totalitate de ceea ce vrei să monitorizezi. Este important să ții cont de acest lucru. Nu mergeți prea departe de dragul de a aduna date, altfel vă veți îneca în toate informațiile disponibile. Asigură-te că ceea ce aduni este ceva deliberat și va fi folosit. Este util să creezi mai întâi un framework de măsurare înainte de a începe să îți configurezi evenimentele.
Tipurile de evenimente GA4
Sigur, în GA4 absolut fiecare acțiune este acum un eveniment. Cu toate acestea, există încă categorii de evenimente, deși diferite de cele pe care le cunoșteam în UA.
- În primul rând, avem evenimente colectate automat. Acestea sunt înregistrate automat și vor apărea în fiecare raport. Vizualizarea paginii și engagementul userului sunt exemple de astfel de evenimente. Ai posibilitatea de a adăuga parametri suplimentari la aceste evenimente.
- Apoi, avem indicatori optimizați. Acestea sunt evenimente opționale pe care le poți activa sau dezactiva în interfața GA4. Printre exemple se numără engagement video și scroll depth. Este posibil să adaugi parametri extra și aici.
- Evenimentele recomandate sunt evenimente care, în opinia Google, ar putea fi relevante pentru afacerea ta. Spre deosebire de primele două tipuri de evenimente, acestea necesită implementare prin cod sau prin Google Tag Manager (GTM).
- În cele din urmă, există evenimente personalizate, așa cum am menționat anterior. Destul de asemănătoare celor din UA, acestea sunt evenimente pe care le numești și le implementezi tu singur. Va trebui să le adaugi la codul tău sau să folosești GTM.
Cum rămâne cu dezavantajele?
Așa cum am menționat, noua interfață este încă în curs de dezvoltare. Asta înseamnă că există încă erori și caracteristici lipsă. Noua interfață s-a schimbat drastic, ceea ce face ca utilizarea ei să fie o adevărată provocare. Va fi nevoie de ceva timp pentru a înțelege toate posibilitățile și caracteristicile. Utilizarea GA4 va necesita, de fapt, o învățare activă pentru toți utilizatorii săi. În plus, raportarea este oarecum îmbunătățită, dar există și o serie de parametri de la care va trebui să ne luăm la revedere. Unii au fost înlocuiți, alții nu. Inutil să mai spunem că va trebui să ne revizuim complet viziunea asupra raportării. Pentru noi, cea mai mare pierdere este reprezentată de datele istorice. Nu poți transfera datele tale istorice din Universal Analytics în Google Analytics 4. Acestea sunt informații valoroase care se pierd pentru totdeauna; va trebui să “reconstruiești” totul – ținând cont de faptul că perioada maximă de păstrare a datelor în GA4 este de numai 14 luni. Nu în ultimul rând: va trebui să configurezi iarăși urmărirea conversiilor.
Iată care ar trebui să fie următorii pași
Este limpede că GA4 are multe de oferit, însă va necesita un timp considerabil de acomodare venind dinspre Universal Analytics. De aceea, niciodată nu este prea devreme pentru a face trecerea! Acest lucru vine cu două beneficii majore. Primul fiind faptul că începi deja să colectezi date care pot fi folosite în viitor pentru raportarea ta, precum și pentru analiza predictivă. Al doilea beneficiu ar fi că ai mai mult timp pentru a experimenta. Și, cum se spune, perfecțiunea vine din practică. Deoarece acesta este în esență un mod complet nou de urmărire și raportare, este imperativ să investești timp suficient pentru a te familiariza cu GA4. Cu cât configurezi mai curând noul mediu, cu atât mai bine. Nu uita: între timp, continui să faci urmărirea și prin intermediul UA. Până în iulie 2023, bineînțeles.
Ești pregătit pentru viitor? Vrei să începi să folosești Google Analytics 4? Nu ezita să ne contactezi, suntem întotdeauna gata să te ajutăm în acest sens. Hai să luăm legătura! Hai să luăm legătura!