Este o platformă de cumpărături? Este o platformă de anunțuri? Este un experiment de colectare a datelor? Este un hibrid menit a fi doar o altă potențială sursă de venit? Este cu siguranță greu de spus. Amazon, așa cum o cunosc majoritatea oamenilor, nu este altceva decât o platformă de anunțuri. Dar acest lucru se schimbă rapid, deoarece Amazon ads câștigă teren în industria de reclame online. Putem spune cu certitudine că publicitatea pe Amazon este aici pentru a rămâne!
Publicitatea pe Amazon vs. invincibilul duo Google & Facebook
Pentru Amazon, principalele surse de profit sunt platforma de e-commerce și serviciile de cloud pe care le oferă. Cu toate acestea, Amazon a oferit recent indicii cum că lucrează la îmbunătățirea serviciilor de advertising pe care le oferă. Care sunt acestea? Vinderea și afișarea de reclame în rețeaua pe care o dețin (Amazon Marketplace și serviciile suplimentare: Kindle, Fire devices etc).
Dacă ești familiarizat cu industria de e-commerce, probabil știi deja că Amazon își pregătește ascensiunea în industria de advertising.
Unele branduri deja și-au restructurat bugetul pentru advertising, direcționând o bună parte a acestuia dinspre Google sau Facebook către Amazon. Știm la ce te gândești.
Da, în momentul de față, vânzările sale nete vin în principal din platforma de shopping online. Totuși, odată cu creșterea cotei de piață din industria de advertising, publicitatea pe Amazon nu mai reprezintă doar o mică sursă de venit pentru gigant.
De exemplu, Brian Olsavsky, directorul general al companiei Amazon, a declarat că Amazon Advertising este în plină ascensiune și începe să aibă un impact asupra profitului brut global al companiei Amazon.
În plus, raportul referitor la Starea Advertisingului Digital în 2018 realizat de Marin Software arată că 33% dintre agențiiile de publicitate digitală asociază creșterea Amazonului cu un nou trend ce le va aduce un impact asupra businessului.
În septembrie 2018, Amazon a anunțat o serie de modificări care vor contribui la simplificarea procesului de cumpărare de trafic. Așa s-a născut un întreg concept umbrelă – Amazon Advertising: clienții vor găsi toate datele referitoare la reclame și raportarea performanțelor acestora într-un singur loc.
Locul pe care Amazon îl ocupă în călătoria consumatorului
La nivel internațional, este evident că cele mai multe „trasee de achiziție” încep fie pe Google, fie pe Amazon. Într-adevăr, Google are puterea de a capta toate semnalele și comportamentele ce arată intenția de cumpărare și de a transfera toate aceste informații către instrumentele sale de advertising. Totuși, avantajul pe care Amazon îl are este că operează spre finalul acestui funnel de achiziție, ceea ce oferă nenumărate posibilități de growth hacking atât deținătorilor de business, cât și advertiserilor.
Publicitatea Amazon este o alternativă atrăgătoare pentru Google sau Facebook, deoarece oferă o structură mai organizată de lucru cu date. Pentru clienții publici, acest lucru se traduce cu ușurință în anunțuri mai bine direcționate.
Deoarece Amazon are o imagine de ansamblu constantă și dispune de control asupra tuturor produselor care sunt prezente pe platforma de e-commerce, îngrijorările că reclamele se vor afișa pe website-uri nepotrivite sau alături de conținut controversat devin simple amintiri.
Cu alte cuvinte: proprietarii Amazon nu pot ignora cerințele clienților. Aceștia au început să vândă produsele pe Amazon Marketplace, iar ulterior, să le promoveze în întreaga rețea. De asemenea, gigantul oferă avantaje uriașe pentru cei ce utilizează funcția de publicitate pe Amazon pentru întâia oară (click-uri gratuite în valoare de 50$) pentru a ajunge la publicul vizat.
Google a reacționat la ascensiunea Amazon prin investirea în instrumente care facilitează procesul de achiziții online. Google Shopping este principalul concurent pentru Amazon Marketplace și este un produs ce ajută utilizatorii să găsească produse și să le achiziționeze online. Amazon a fost, de asemenea, un client Google. Totuși, în martie 2018 a decis să renunțe la campaniile de Shopping Ads realizate prin Google.
Ecosistemul publicitar Amazon
Poate te întrebi: cum pot agenții de publicitate să valorifice impactul global și semnalele puternice ale cumpărătorilor pe platforma Amazon?
Inventarul de sloturi de reclame pe Amazon evoluează în ritm alert. Până nu demult, singurii indicatori care ajutau clienții să se decidă asupra unei achiziții erau prețul și recenziile.
Acum, Amazon oferă prioritate mai mare produselor sponsorizate și se asigură că advertiserii de top se află în topul rezultatelor de căutare.
În consecință, utilizatorii observă adesea o distincție subtilă între conținutul “sponsorizat” și rezultatele organice, aspect care nu deranjează în măsura în care atât targetul, cât și indicatorul de relevanță funcționează corect.
Să ne îndreptăm atenția asupra instrumentele de advertising oferite de Amazon. 🙂
Sponsored Brands or Products
Sponsored Products și Sponsored Brands, cunoscute în trecut sub denumirea de Headline Search Ads, ușurează procesul de găsire și achiziționare a produselor pe Amazon. Unitățile de anunțuri ajung la utilizatorii Amazon atunci când aceștia se află în etapa de research și descoperire de noi produse. Reclamele apar pe paginile de căutare și paginile relevante de produs. Ele direcționează utilizatorii spre paginile de Product Detail (pagina de produs) sau în Store (magazin).

Aceste reclame au rolul de a aduce vizibilitate pe Amazon Marketplace, de a genera vânzări pentru produse complementare și de a proteja poziția brandului prin completarea inventarului cu produse sau reclame de brand sponsorizate.
Ele sunt foarte asemănătoare cu rezultatele organice, deosebindu-se prin câmpul ce semnalează că sunt anunțuri sponsorizate. Asemenea reclamelor din Google:
- Anunțurile se declanșează atunci când cineva utilizează funcția de căutare
- Anunțurile se declanșează pe potrivirea dintre termenul de căutare și cuvântul cheie setat în campanie
- Advertiserii pot utiliza diferite tipuri de cuvinte cheie pentru a ajunge la publicul dorit și cuvintele cheie negative pentru a exclude traficul nedorit.

Product Display Ads
Product Display Ads folosesc o targetare amănunțită pentru a ajunge la o audiența relevantă pe Amazon și site-urile partenere
În acest scop, crearea reclamelor de brand sau a produselor este ușor personalizabilă, ajutând astfel advertiserii să își atingă diverse obiective. De asemenea, acest tip de reclamă este disponibil și pentru advertiserii care vând pe Amazon și doresc să aducă trafic către paginile de produs.
Sunt foarte similare cu Sponsored Product Ads, dar oferă o varietate mai mare în ceea ce privește formatul și dimensiunea reclamei. Un mare avantaj al acestui tip de reclamă este că nu trebuie să fii comerciant pe Amazon pentru a-l folosi, deoarece ele pot direcționa utilizatorii direct spre webshop.
Video ads
Anunțurile video ajută advertiserii să împărtăeașcă cu audiența istoria brandului și să interacționeze cu audiența în medii sigure, prin canale de încredere, precum Amazon și IMDb, pe dispozitive exclusive deținute de Amazon (Fire TV, Fire tablet etc), dar și în rețeaua de parteneri.
Stores
Funcția de Stores permite vânzătorilor să creeze propriile lor webshopuri pe Amazon, cu propriile lor URL-uri. Furnizorii și vânzătorii pot folosi shopul pentru a ajunge mai aproape de clienți. După cum Amazon menționează, acestea sunt destinații de cumpărături pentru branduri individuale, ce oferă clienților posibilitatea de a le descoperi povestea și oferta de produse.
Avantajele acestui serviciu? Este gratuit, iar gestionarea shopului nu necesită cunoștințe tehnice.
Funcția de raportare pe Amazon
Soluțiile de măsurare, inclusiv de raportare per campanie, perspectivele de vânzare cu amănuntul și de raportare către terțe părți, ajută afacerile să înțeleagă impactul publicității asupra comportamentului cumpărătorilor, indiferent dacă rulează campanii pe Amazon sau în rețeaua de parteneri. Astfel, contribuie la optimizarea strategiilor de marketing, permițându-le să atingă rezultatele mult dorite.
Recent, titanul tech a anunțat că va introduce o soluție bazată pe pixeli pentru a urmări conversiile pe platformele Amazon. În afară de asta, Amazon oferă toate metricile standard pe care Google și Facebook le includ în rapoarte.
În loc de concluzie
În mod cert, publicitatea pe Amazon se îndreaptă într-o direcție promițătoare. În acest moment, nu există altă companie de comerț electronic cu o prezență, influență și posibilități de promovare atât de proeminente. Este o piață aflată în plină ascensiune, ce nu dă semne de încetinire. Amazon advertising este o lume ce merită explorată.