Recunoaștem: una din obsesiile noastre este raportul de marketing. Cele mai bune practici din industrie sunt nimic dacă nu comunicăm eficient clientului ce anume lucrăm și care sunt rezultatele pe care le obținem. Prin raportul de marketing nu doar că dovedim cum prin eforturile noastre ajutăm businessul să prospere, ci și educăm clienții să “citească” și să interpreteze diverse metrici.
Ca agenție de marketing digital, pe de-o parte, plecăm de la premisa că datele pe care le includem în rapoarte trebuie înțelese în totalitate de către clienți. Misiunea noastră este aceea de a le explica ce reprezintă și cum le monitorizăm pentru a urmări atingerea obiectivelor. Este important să ne amintim că marketingul este un efort pe termen lung, susținut de agenție și de client deopotrivă.
Ce date includem în raportul de marketing?
Datele pe care le includem în raport sunt alese în funcție de obiectivele de business și indicatorii de performanță premergător stabilite. Totodată, ținem cont de prioritățile clientului. Spre exemplu, dacă unul din clienții noștri a implementat un formular nou pe site, includem date referitoare la performanța acestuia în rapoartele următoare.
Nimic nu este mai dezamăgitor decât o întâlnire de afaceri lipsită de sens sau un raport de marketing care nu comunică nimic folositor. Ne place să aducem valoare adăugată prin rapoartele noastre.
Oferim mai mult decât un template personalizat. Iată câteva dintre aspectele pe care ne concentrăm:
Date generale de trafic
Prima pagină oferă tot timpul un overview pentru performanța din utima lună. Ne place să includem metrici precum: numărul tranzacțiilor, rata de conversie, numărul de sesiuni, rata de respingere, numărul de pagini/sesiune etc. Mai mult decât atât, comparăm aceste metrici cu perioada precedentă. Totodată, ne place să includem grafice cu performanța generală de la începutul anului până în momentul prezent.
Dacă există anumite schimbări care au avut un impact pozitiv/negativ asupra campaniilor, le notăm, pentru ca clientul să le conștientizeze.
Informații referitoare la tranzacții
Ce este cu adevărat important pentru o agenție de marketing digital este ca clientul să aibă idee care este numărul de tranzacții și care sunt mediile din care ele provin. De regulă, aceste metrici sunt comparate cu perioada anterioară, pentru ca evoluția să fie simplu de urmărit. Ne place să adăugăm date despre tranzacții/tip de utilizator și performanța year to date. Toate informațiile sunt într-un singur loc, simplu de urmărit.
Conversiile asistate
Ce este cu adevărat interesant este să verificăm mediile care asistă conversiile. De ce este acest aspect important?
O greșeală comună este aceea de a atribui sursei primare tot meritul pentru tranzacții.
Haide să exemplificăm: Selena vrea să își cumpere un laptop. Face o căutare pe Google și dă click pe reclama companiei tale. Analizează produsele pe care le ai în stoc și decide să arunce o privire și peste oferta competiției, pentru a compara produsele.
După câteva zile, vede pe Facebook campania ta de remarketing. Dă click pe aceasta, dar nu finalizează comanda, deoarece nu este decisă încă. După o săptămână, scrie în bara de navigare adresa magazinului tău online și comandă un laptop.
Analizând raportul din Google Analytics, vezi că ai avut o nouă comandă, atribuită sursei: “direct“. Abia atunci când analizezi raportul conversiilor asistate observi cât de importante au fost campaniile de promovare pentru această achiziție.
Află cum am crescut performanțele organice în 3 luni în acest studiu de caz interesant. Dacă îți place și crezi că este potrivit pentru business-ul tău, contactează-ne și discutăm despre cum te putem ajuta să obții performanțe similare.
Checkout events
Dacă ești familizarizat cu modalitatea noastră de a lucra, știi cât de importantă este pentru noi configurarea componentei de tracking. Ne place să ne bazăm pe fapte, nicidecum pe presupuneri. Un utilizator poate interacționa cu webshopul printr-un frame, formular, cuvânt cheie sau mouse. Implementăm componenta de event tracking în Google Tag Manager pentru toate aceste categorii, cu scopul de a analiza și de optimiza constant eforturile de marketing. Mereu includem date referitoare la funnelul de checkout în rapoarte.
Aceste date ne ajută să descoperim eventuale probleme. Spre exemplu, dacă observăm o tendință a utilizatorilor de a părăsi site-ul undeva în procesul de check-out, știm că este necesar să investigăm problema: poate viteza de încărcare a paginii este prea mare, poate costul de transport nu justifică o eventuală achiziție etc.
Promovarea
Este important să analizăm constant rezultatele campaniilor SEO și digital marketing și să le raportăm mai departe clienților. Includem date precum: costuri, numărul tranzacțiilor, costul per tranzacție, return on ad spend, rata de conversie, campaniile cele mai performante etc. Separăm datele în funcție de canalele utilizate și calculăm profitabilitatea acestora. În marketing online, este foarte important să nu ne atașăm de campanii sau canale care nu aduc rezultate.
Date demografice
Ce orașe aduc mai mult trafic spre webshop / convertesc mai bine / au cel mai mare bounce rate? Acestea sunt câteva din întrebările pentru care vrem să găsim răspunsuri în secțiunea de date demografice. Este important să le analizăm constant, pentru a adapta eforturile de marketing în consecință.
Desigur, în funcție de particularitățile și obiectivele fiecărui client, alegem dimensiunile și metricile pe care le includem în rapoarte. Nu există o soluție care să se aplice pentru toți clienții. În funcție de planul de afaceri al magazinului online, serviciile de marketing online sunt adaptate perfect pentru business.
Template-urile folosite
Rapoartele de marketing pe care le trimitem clienților măsoară obiectivele de business de-a lungul timpului. Template-urile noastre:
- Se încadrează într-un singru “ecran”, pentru a fi simplu de urmărit.
- Conțin remarci și observații, nu doar statistici și numere. Pentru că în final, clientul a angajat o echipă de specialiști.
- Sunt realizate în așa mod încât informațiile importante să apară în partea de sus a paginilor. În partea de jos apar informațiile suplimentare, care să le susțină. Astfel, clientului îi va fi ușor să tragă niște concluzii.
- Sunt structurate eficient, fiecare pagină răspunde întrebărilor legate de un anumit subiect.
Ținem cont de faptul că clienții noștri încep colaborarea cu foarte puține cunoștințe legate de promovarea online și analiza datelor. De aceea, nu lăsăm doar acestora sarcina de a interpreta datele. Credem că este responsabilitatea noastră să îi educăm cu privire la felul în care analizează datele primite. Fiecare email este acompaniat de un meeting/email cu concluzii, remarci și planuri pentru luna următoare, bazate pe performanțele din ultima lună.